Cyprus Mail
Britain Russia World

Russia’s RT faces seven investigations in Britain, related to Skripal case

RT is not officially state sponsored

Britain’s media regulator opened seven investigations into Russian news channel RT, saying it had found an increase in programmes which may have breached impartiality rules since a nerve agent attack on a former Russian spy last month.

The poisoning, which Britain blamed on Russia, prompted the biggest Western expulsions of diplomats since the height of the Cold War. Russia has denied any involvement and suggested Britain carried out the attack to stoke anti-Russian hysteria.

Sergei Skripal, a former colonel in Russian military intelligence who betrayed dozens of agents to Britain’s foreign spy service, was found slumped unconscious on a bench in the city of Salisbury along with his daughter Yulia on March 4.

After British Prime Minister Theresa May accused Russia of being behind the poisoning, Britain’s media regulator Ofcom warned that RT producer TV Novosti could lose its right to broadcast in Britain if it failed its “fit and proper” test.

“Since the events in Salisbury, we have observed a significant increase in the number of programmes on the RT service that warrant investigation as potential breaches of the Ofcom Broadcasting Code,” Ofcom said.

Russia has warned that every British media outlet will be kicked out if Britain shuts down RT, a channel launched in 2005 and financed by the Russian state to project what it says is a Russian viewpoint on major global events.

Ofcom is investigating seven RT programmes for breaching impartiality on both the Skripal affair and events in Syria.

But Ofcom, which is independent of the government, also said there was a high threshold for finding that a broadcaster was not fit to hold a licence. Previously, it has revoked licences for hardcore pornography and material that could incite terrorist crimes.

“Until recently, TV Novosti’s overall compliance record has not been materially out of line with other broadcasters,” Ofcom said.

Amid claim and counter-claim over the first known offensive use of such a nerve agent on European soil since World War Two, both sides have accused media organisations in each country of spreading government lies about the affair.

“Our editorial approach has not changed since the events in Salisbury, and we will be directly addressing this matter with the regulator,” Anna Belkina, a spokeswoman for RT, said by email.

“We are pleased to see that Ofcom has acknowledged RT’s compliance record has been in line with other broadcasters – putting to bed any of the salacious political statements and challenges made against our channel,” Belkina said.

Russian officials say RT is a way for Moscow to compete with the dominance of global media companies based in the United States and Britain which they say offer a particular view of the world.

Critics say RT, which broadcasts news in English, Arabic and Spanish, is the propaganda arm of the Russian state whose aim is to undermine confidence in Western institutions.

In a post on Twitter, RT’s editor-in-chief, Margarita Simonyan described the investigation by the British broadcasting watchdog and added the quip: “I reply immediately: the cat, it wasn’t us.”

That appeared to be a reference to Skripal’s cat, which was put down by British authorities after being found in his home in Salisbury.

Related posts

Germany says it has not received official expulsion order from Turkey

Reuters News Service

Former Saudi spymaster seeks U.S. help for his jailed children

Reuters News Service

Colombia’s most-wanted drug lord told armed forces: ‘You beat me’ when caught

Reuters News Service

Sudan PM, ministers detained in apparent military coup (Update 3)

Reuters News Service

UK’s Sunak says inflation, rates feed into budget thinking

Reuters News Service

Tesco says online services disrupted by interference ‘attempt’

Reuters News Service

18 comments

Comments are closed.