Cyprus Mail
Britain Football Legal View Premier League Sport World

Claims that Abramovich bought Chelsea on Putin orders defamatory

chelsea v sunderland
Roman Abramovich took the rare step of fighting the claims in court in a bid to set the record straight on his aims and ambitions for Chelsea

Claims that Roman Abramovich bought Chelsea on the instruction of Vladimir Putin have been ruled as defamatory in the High Court.

Chelsea owner Abramovich has received early vindication of his continuing law suit against HarperCollins and author Catherine Belton.

A ruling from judge Mrs Justice Tipples has upheld Abramovich’s claims of nine defamatory statements made against him in Belton’s book Putin’s People.

Belton’s book includes claims from Sergei Pugachev that Abramovich bought Chelsea in 2003 on the personal orders of Russian president Putin.

Abramovich took the rare step of fighting the claims in court in a bid to set the record straight on his aims and ambitions for Chelsea.

And a ruling on Wednesday has left the Chelsea owner calling for the claims to be corrected.

“We welcome today’s judgment which rules that the book ‘Putin’s People’ indeed makes several defamatory allegations about Mr Abramovich, including false allegations about the nature of the purchase of Chelsea Football Club,” said a spokesperson for Abramovich.

“We are pleased that the judgment has found that the book carries a total of 9 defamatory allegations against Mr Abramovich, in line with the arguments in Mr Abramovich’s initial claim.

“Today’s judgment also rules that these allegations are allegations of fact and not an expression of opinion, as argued by the defendants.

“Today’s judgment further underscores the need for the false and defamatory claims about Mr. Abramovich to be corrected as soon as possible.”

Russian Billionaire Pugachev claimed in the High Court in 2018 that Putin had ordered Abramovich to purchase Chelsea.

Pugachev’s witness statements were branded “self-serving” and “impossible to believe” by Mrs Justice Rose, in his dispute with JSC Mezhdunarodniy Promyshlenniy Bank.

Pugachev went on to lose the High Court case, but his allegations about Abramovich and Chelsea were repeated in interviews for the 2020 book Putin’s People.

The High Court judgement has ruled that the disputed statements in Putin’s People are presented as fact, not opinion.

“In my view, these passages would not be understood by the ordinary reasonable reader as providing sufficient reason to doubt that the claimant purchased Chelsea Football Club on Putin’s orders,” read Mrs Justice Tipples’ judgement.

“In conclusion, therefore, the meanings I have identified are all defamatory of the claimant at common law.”

Related Posts

Jota double sets up Liverpool rout of Southampton

Reuters News Service

Coronavirus: Concerns over Omicron trigger more travel curbs, UK detects cases (Update 3)

Reuters News Service

Arsenal stroll past rock-bottom Newcastle

Reuters News Service

Coronavirus: UK says two cases of Omicron variant detected (Updated)

Reuters News Service

France says it is willing to discuss autonomy for Guadeloupe

Reuters News Service

S.Africa says it is being punished for early Covid variant detection

Reuters News Service